Fler unga spelar med pengar enligt Spelinspektionens senaste rapport.
Spelinspektionen rapporterar att spel bland unga och minder?riga ?kat. Rapporten baseras p? en kartl?ggning av unga vuxnas spelvanor som myndigheten gjort.

Spelinspektionen publicerar orov?ckande rapport om ungas spelvanor och spel om pengar. ? SAIYEDIRFANANWARHUSHEN, Pixabay
Inneh?ll:
- Spelande bland minder?riga och unga i Sverige ?kar enligt rapport.
- Marknadsf?ring via sociala medier, influencers och casinostreaming driver p? intresset.
- St?rst ?kning av spel om pengar bland minder?riga pojkar.
Under ?r 2024 fick myndigheten Spelinspektionen i uppgift att kartl?gga ungdomars spelvanor, bakomliggande orsaker till en ?kning d?rav, samt vilka k?llor som ungdomar anv?nder f?r att finansiera sitt spelande.
Kartl?ggningen som Spelinspektionen gjort har fr?mst fokuserat p? ungdomar mellan 18-24 ?r, men med hj?lp av Centralf?rbundet f?r Alkohol och narkotikaupplysning (CAN) har man ?ven kunnat h?mta uppgifter om minder?rigas spelvanor.
Sociala medier och casinostreaming orsak
En av orsakerna till att spelande ?kar bland unga uppges vara marknadsf?ring via sociala medier och casinostreaming. Den h?r typen av digitala kanaler ?r s?rskilt effektiva n?r det g?ller att n? yngre internetanv?ndare, eftersom de ofta ?r mer mottagliga f?r de influenser som dessa plattformar skapar.
Loot-l?dor och skin gambling
En annan orsak till ett ?kat spelande bland de allra yngsta har visat sig vara trender som loot-l?dor och skin gambling. Loot-l?dor ?r virtuella f?rem?l som spelare kan k?pa i videospel f?r att f? slumpm?ssiga bel?ningar.
Dessa “l?dor” erbjuder sp?nning genom att inneh?llet ?r ovisst, vilket skapar ett hasardspelinslag utan att det n?dv?ndigtvis ?r uppenbart f?r unga spelare. Skin gambling inneb?r att spelare k?per, byter eller satsar p? “skins” som kan f?r?ndra utseende p? f?rem?l eller karakt?rer i spelet.
Enligt rapporten som publicerades den 29:e januari i ?r s? finns d?r en ?verlappning n?r det g?ller k?p i dataspel, och spel om pengar generellt. Av de unga som intervjuades hade samtliga erfarenhet av lotteriliknande k?p i dataspel innan de fyllde 18 ?r.
Gemensamt f?r samtliga intervjuade var dessutom att man inte gjorde n?gon direkt skillnad p? pengartransaktioner som gjordes i de spel man spelade innan man fyllde 18 eller traditionella spel om pengar som man f?tt tillg?ng till efter 18 ?rsdagen.
L?n finansierar ungas spelande
I till?gg till att unders?ka ungdomars spelande och bakomliggande orsaker hade Spelinspektionen som uppgift att kartl?gga hur ungdomar finansierar sitt spelande. I rapporten kan man l?sa att 4% av pojkar i ?rskurs 9 uppger att de spelar f?r 500 kronor eller mer i m?naden. Detta inneb?r i stort sett att man spelar f?r 40% av studiebidraget som ges till en ungdom i gymnasiet.
Bland unga vuxna ?r det vanligast att spelandet finansieras med l?neinkomster eller studiel?n. Rapporten visar ?ven att l?n och h?gkostnadskrediter, ?r vanliga bland unga spelare. Detta st?mmer s?rskilt f?r personer som har problem med sitt spelande. Andelen unga vuxna som tar h?gkostnadskrediter f?r spel har ?kat i ?ldern 23–24 ?r j?mf?rt med yngre m?n i ?ldern 18–22.
Spelproblem har ?kat bland unga m?n
Av rapporten har Spelinspektionen dragit slutsatsen att spelproblem ?kar bland unga m?n. Samtidigt har siffran f?r kvinnor i samma ?ldersgrupp f?rblivit of?r?ndrad. Det ?r sv?rt att sl? fast exakta siffror, men man kan med s?kerhet se att allt fler unga vuxna s?ker hj?lp f?r spelproblem.
Att Mariethe blev inneh?llsskribent med fokus p? casino och betting f?ll sig naturligt, d? det gav henne m?jlighet att kombinera sin passion f?r kreativt skrivande med den breda erfarenhet hon redan hade inom iGaming-branschen.
Pic: filename-describing-the-image.jpg Alt: Short Text Describing What Can Be Seen in the Image Caption: 5-10w text visible for the readers; should relate to the article Include any attributions required for the image (see here for example https://www.claytonforschoolboard.com/uk/news/industry/brasil-defines-online-gambling-licence-requirements.html)